19-20 // E3 // SPAȚIU STRUCTURĂ



Al treilea exercițiu a continuat studiul realizat la tema 2 – tipologia spațială – adăugând dimensiunea structurală a spațiului. Clarificarea și concretizarea caracteristicilor spațiale proprii  unui anumit material și a unui mod de a-l articula structural și constructiv, precum și analizarea diferitelor schimbări pe care le poate suferi și a transformărilor pe care le-a căpătat de-a lungul timpului, au fost cel mai ușor observate prin așezarea comparativă într-o serie de exemple.
Am propus două studii care chiar dacă s-au desfășurat în paralel, au fost văzute a se completa și potența reciproc: investigarea imaginii alese și analiza a 13 exemple. Cele două studii s-au desfășurat pe perioada întregului exercițiu, în secvențe succesive ce au vizat aprofundarea și lărgirea înțelegerii temei. Studiul pe imagine s-a centrat pe investigarea și clarificarea atmosferei simțite de fiecare student în imaginea aleasă și pe imaginarea unui „dincolo de”, încercând să clarifice atât ingredientele ce articulează o anumită atmosferă sau o serie de atmosfere, situația în care și-ar putea găsi locul o astfel de atmosferă cât și aducerea dimensiunii cultural-spațiale în proiect. Analiza celor 13 exemple a urmărit mai degrabă concretul și particularul fiecărui material – piatră, cărămidă sau beton, modul propriu prin care acest material, prin specificul său constructiv-structural face posibil un anume spațiu, concret (măsurabil) și cultural.






De asemenea, au fost continuate metodele de investigație folosite anterior: desenul de linie, adăugând funcția sa reprezentare material-constructivă pe lângă cele de reprezentare, investigare-explorare și concepție spațială și macheta. Tehnica de desen a fost de asemenea impusă la nivelul întregului atelier, în urma analizelor exemplelor alegându-se o grafică prin care s-a dorit ca studiul studenților să se concentreze pe reprezentarea dublei ipostaze a materialului: structural-constructivă și ingredient al atmosferei. De la caz la caz, s-au discutat nuanțe posibile ale reprezentării, în funcție de tipul și caracteristicile spațiului în cauză.
Proiectele sunt aducerea laolaltă a tuturor acestor ingrediente și trebuie văzute atât individual cât și împreună. Fiecare proiect explorează un anumit mod de a lucra cu materialul și atmosfera aleasă, prezentând o ipostază particulară relației spațiu-structură; în același timp, așezându-se alături de celelalte ipostaze, se și le completează.










︎︎︎               ︎︎︎