21-22 // E1 // SPECII DE SPAȚII. MODELE. 01

Seriile studiate cu enunțarea criteriului caracteristic, care pune împreună cele patru clădiri-model.

Primul semestru al anului I propune aplecarea asupra unei serii extinse de modele sau clădiri de referință, care au fost alese si grupate urmărind șase tipologii spațiale distincte: 1. Spațiu liniar, 2. Spațiu central, 3. Spațiu cameral, 4. Spațiu hipostil, 5. Curte interioară și 6. Portic.
În cadrul atelierului nostru, fiecare echipă a studiat o serie de 4 clădiri, aducând laolată modele cu anumite particularități, privind aceeași tipologie spațială din unghiuri diferite. Propuse mai întâi de atelier, seriile au fost reanalizate critic și îmbogățite pe parcurs de fiecare echipă în parte cu un al patrulea model potrivit. Pentru această din urmă alegere, definirea criteriului care ține clădirile împreună a devenit crucială, începând astfel să se contureze și o cheie de lectură personală și critică a modelelor.
În explorarea clădirilor, studenții au încercat să descifreze principiile spațiale elementare care au configurat modelele respective, folosind atât desenul convențional, cât și reprezentări abstracte de tip pozitiv-negativ, sau scheme care ilustreză o compunere secvențială a spațiului. Reprezentările au fost grupate în matrici comparabile, iar fiecare echipă a încercat prin ultimele două planșe să ilustreze comparat acel criteriu stabilit ca definitoriu pentru seria studiată.
1// SPAȚIU CENTRAL
Erich-Andrei Babă, Andrei Bonciu
Biserica Saint George, Lalibela, Etiopia, secolul al XII-lea
Biserica Sant’Andrea al Quirinale, Roma, Italia, Gian Lorenzo Bernini, 1670
Santa Maria della Consolazione, Roma, Italia, Martino Longhi cel Mare, 1600
Erich-Andrei Babă, Andrei Bonciu
Spațiu orientat vertical, cu centrul care iradiază și pătrunde adânc în spațiile adiacente:
Phillips Exeter Library, Exeter, New Hampshire, SUA, Louis Kahn, 1965Biserica Saint George, Lalibela, Etiopia, secolul al XII-lea
Biserica Sant’Andrea al Quirinale, Roma, Italia, Gian Lorenzo Bernini, 1670
Santa Maria della Consolazione, Roma, Italia, Martino Longhi cel Mare, 1600

2// CURTE INTERIOARĂ
Antonia Gherasim, Maria-Alexandra Șerbănescu
Hiroshi Senju Museum, Ryue Nishizawa, Nagakura, Japonia, 2011
Alhambra, Granada, Spania
Biserica fortificată Prejmer, Prejmer, Brașov, România
Ospedale degli Innocenti, Filippo Brunelleschi, Florența, Italia, 1419
Antonia Gherasim, Maria-Alexandra Șerbănescu
Spațiul curții ca miez, conținut, descoperit secvențial:
Alhambra, Granada, Spania
Biserica fortificată Prejmer, Prejmer, Brașov, România
Ospedale degli Innocenti, Filippo Brunelleschi, Florența, Italia, 1419

2// CURTE INTERIOARĂ
Adina Constantinescu, Maria Hubert
Casa dei Vettii, Pompei, Italia
Casa Luis Barragán, Luis Barragán, Mexico City, Mexic, 1947
Villa Além, Valerio Olgiati, Alentejo, Portugalia, 2014
Josef Stein House, Heinz Bienefeld, Wesseling, Köln, Germany, 1977
Adina Constantinescu, Maria Hubert
Curte poziționată descentrat, marginal, fără o legătură directă cu toate încăperile:
Casa Luis Barragán, Luis Barragán, Mexico City, Mexic, 1947
Villa Além, Valerio Olgiati, Alentejo, Portugalia, 2014
Josef Stein House, Heinz Bienefeld, Wesseling, Köln, Germany, 1977

3// SPAȚIU LINIAR
Sandra Budacu, Raul Zărnescu
Spațiu rectangular riguros, precedat de un moment special al intrării care potențează liniaritatea:
Biblioteca Medicea Laurenziana, Michelangelo Buonarotti, Florența, Italia, 1513
Langen Foundation, Tadao Ando, Neuss, Germany, 2004
Biblioteca Sainte-Geneviève, Henri Labrouste, Paris, Franța, 1838
Chapel of Resurrection, Sigurd Lewerentz, Skogskyrkogården, Stockholm, Suedia, 1925
Sandra Budacu, Raul Zărnescu
Spațiu rectangular riguros, precedat de un moment special al intrării care potențează liniaritatea:
Biblioteca Medicea Laurenziana, Michelangelo Buonarotti, Florența, Italia, 1513
Langen Foundation, Tadao Ando, Neuss, Germany, 2004
Biblioteca Sainte-Geneviève, Henri Labrouste, Paris, Franța, 1838
Chapel of Resurrection, Sigurd Lewerentz, Skogskyrkogården, Stockholm, Suedia, 1925

3// SPAȚIU LINIAR
Mihai Munteanu, Ana Vladimirov
Spațiu lung, de tip coridor, care poate fi traversat, accesat prin capete:
Bazarul Ali Paşa, Mimar Sinan, Erdine, Turcia, 1569
Steilneset Memorial, Peter Zumthor, Vardø, Norvegia, 2011
Galeriile Uffizi, Giorgio Vasari, Florența, Italia, 1581
Oranjeria Palatului Versailles, Jules Hardouin-Mansart, Versailles, Franța, 1684
Mihai Munteanu, Ana Vladimirov
Spațiu lung, de tip coridor, care poate fi traversat, accesat prin capete:
Bazarul Ali Paşa, Mimar Sinan, Erdine, Turcia, 1569
Steilneset Memorial, Peter Zumthor, Vardø, Norvegia, 2011
Galeriile Uffizi, Giorgio Vasari, Florența, Italia, 1581
Oranjeria Palatului Versailles, Jules Hardouin-Mansart, Versailles, Franța, 1684

4// PORTIC
Ruxandra Chiriță, Ilinca Mărăcine
Porticul suprapus pe înălțime, care unifică, fără a ierarhiza:
Palazzo della Ragione, Padova, Italia, 1172-1756
Basilica Palladiana, Andrea Palladio, Vicenza, 1549
Palazzo della Civiltà Italiana, Giovanni Guerrini, Ernesto Bruno La Padula, Mario Romano, Roma, Italia, 1949
Panch Mahal, Mughal Emperor Akbar, Fatehpur Sikri, India, 1571

6// SPAȚIU CAMERAL
Andrei Ivănuș, Patricia Mihai
Densitate mare de spații, variate ca mărime, înconjurate de ziduri groase, cu o focalizare centrală:
Tash Rabat Caravanserai, At Bashy, provincia Naryn, Kârgâzstan, secolul al XV-lea
Dover Castle, Dover, Kent, Marea Britanie, secolul al XII-lea
Castello della Zisa, Norman King William 1st, Palermo, Sicilia, secolul al XII-lea
Kuressaare Castle, Saaremaa, Estonia, secolul al XIV-lea
Andrei Ivănuș, Patricia Mihai
Densitate mare de spații, variate ca mărime, înconjurate de ziduri groase, cu o focalizare centrală:
Tash Rabat Caravanserai, At Bashy, provincia Naryn, Kârgâzstan, secolul al XV-lea
Dover Castle, Dover, Kent, Marea Britanie, secolul al XII-lea
Castello della Zisa, Norman King William 1st, Palermo, Sicilia, secolul al XII-lea
Kuressaare Castle, Saaremaa, Estonia, secolul al XIV-lea

6// SPAȚIU CAMERAL
Mara Bejan, Denisa Turcu
Sumă de spații rectangulare, interconectate, cu proporții asemănătoare, conținute într-un perimetru bine definit:
Meri House, Pezo von Ellrichshausen, La Florida, Chile, 2014
Villa Foscari, Andrea Palladio, Mira, Veneto, Italia, 1558
Der Neue Pavillon, Karl Friedrich Schinkel, Berlin, Germania, 1824
Stone House, Tuñón Arquitectos, Cáceres, Spania, 2018
Mara Bejan, Denisa Turcu
Sumă de spații rectangulare, interconectate, cu proporții asemănătoare, conținute într-un perimetru bine definit:
Meri House, Pezo von Ellrichshausen, La Florida, Chile, 2014
Villa Foscari, Andrea Palladio, Mira, Veneto, Italia, 1558
Der Neue Pavillon, Karl Friedrich Schinkel, Berlin, Germania, 1824
Stone House, Tuñón Arquitectos, Cáceres, Spania, 2018